YETER Kİ OKUSUN

Kendi içimde hesaplaşma ,toplama ve çıkarma yapma zamanı.İşlerimi son dakikaya bırakmayı hiç sevmem.Zamanında veya zamanından önce planlarım yapacaklarımı ; bazen evdeki hesabın çarşıya uymadığı olur ama ben yinede planımı yapayım varsın çarşının hesabı şaşsın.Aklımda günlerdir çocuk kitapları var , doluya koyuyorum almıyor boşa koyuyorum dolmuyor. İç sesim iş başında "Acaba Yağız için hangi kitapları listeme almalıyım ? " sorusu kafamı kurcalıyor.Daha önümde uzun zaman var , oğulcuk büyüyecek ,okuma yazma öğrenecek ve kitap okumayı sevecek bende önüne seçenekler sunacağım.Hayal güzel ama vadesi uzun.Eh belli ki başka işim de kalmamış , tek derdim bu olmuş ;o zaman derdimi çözeyim hazır boşken.
Çok güzel kitaplar var ama ben kendimle çelişmeye başladım bile.Nasıl mı ? Daha önce " Yağız herşeyin iyisini ,kötüsünü bilsin ; doğruyu yanlışı öğrensin.Başkasından önce annesinden öğrensin " demiştim ve " acıyı ve tatlıyı , gülmeyi ve ağlamayı öğrensin.Hayatta başkalarından görebileceği herşeyi benden görsün öğrensin " istiyorum ve uygulamaya çalışıyorum ya buraya kadar normal ,ama söz konusu çizgifilmler olunca ,ondan önce ben izliyorum " tehlikeli içerik var mı ?" diye ; evimizin RTÜK 'ünden geçerse ,paşacık izleyebiliyor çizgifilmleri.Peki ya kitaplar için ne yapmalıyım ? Oturdum düşündüm " her çocuk kitabı acaba çocuklara uygun mu yazılıyor ? " , sanmıyorum , çok iyi kitaplar olduğu gibi , olumsuz etkileyecek kitaplarda vardır mutlaka.Buna da bir çare bulmak lazım ! Zamanın bilinçli ebeveynleriyiz ya ( bu kelimede , popüler oldu , yabancı dilden dilimize girmiş ,pek tutmuş ) bu konuyuda çözmeliyiz.İyi anne baba olacağız , herşeyin doğrusunu iyisini sunacağız ya , sözüm ona( çelişki burada başlıyor ! ). Yağız , çocuk klasiklerini mi okumalı , sevdiği yazarların serisine mi devam etmeli , yoksa içeriğine göre ben bir seri mi oluşturmalıyım ? şimdiden çelişiyorum kendimle.Bir yanım " ne oldu ,iyi ve kötüye , doğru ve yanlışa ? Her masal toz pembe olacak değil ya ! Acıklı da olacak ; kitabın içeriğinde üvey anne -üvey baba , kötü arkadaş , dayak , açlık , hastalık , evlatlık verilme , yetimhane , savaş ve daha sayamadığım herşey olacak.Eyvah üzülecek " diyor .Diğer yarım ise " elbetteki tüm çocuklar mutlu değil , kitabın içeriğinde hepsi olacak , bilmeli dünyadaki bütün çocuklar güllük gülistanlık hayat yaşamıyor.Sıkıntılar acılar , annesini-babasını kaybedenler , bedensel engelli olanlar , evlatlık verilenler ,şiddete maruz kalanlar , hayal dünyası geniş olanlar , periler , düşler kısaca hayata dair ne varsa içeriğinde hepsi olacak , hepsini bilmeli kendi seçmeli " diyor. Hadi bakalım , hangi yarım galip gelecek ?
Bu konu "şeker portakalı " nın elime geçmesi ile aklıma geldi.Daha dün gibi hatırlarım " Zeze " nin hikayesini.Hiç bir kitap için bu kadar ağlamamıştım.Abartısız söylüyorum hıçkıra hıçkıra ağladım.Kitabı haftasonu elime almıştım ve bir çırpıda okudum , bitirene kadar da elimden bırakmadım.Ah ben çocuk kalbimle , ne yapmışım.Okudukça hırpaladım kendimi." Ah Zeze , vah Zeze , insafsız baba, vizdansız ana " okudukça ,parçalandım resmen , Portekiz 'liye de kızıyordum ilk başta , sonra sevdim , okudukça "kurtar Zeze 'yi " dedim.Zeze her şiddet gördüğünde günlerce evde yatıyordu ; yavrucağı babası ,ayağa kalkamayacak kadar dövüyordu . Bende öyle kapılmışım ki kitabın seline başladım ağlamaya.Ona vurdukça bende sırtımda ağrılar hissettim.Hıçkırıklarım düğümlendi boğazımda.Annem geliyor gidiyor ben ağlıyorum.Sonrasında o hazin kaza oldu ve Portekiz 'li öldü , allahh ben orada bittim işte ".Zeze öğrenince ne yapacak ?" diye kaygılanmaya başladım ve öyle bir ağladım ki annem şaşkınlıkla yanıma geldi :
- kızım ne oldu ? Bir sıkıntın mı var ?
-Anne Portekizli öldü ! Zeze'ye ne olacak ?
-O nasıl isim , nerede oturuyormuş o adam , çocuk kim Rum mu , Ermeni mi ?
-Anne öldü ,öldü, nereli olduğunun ne önemi var ,çocuk ortada kaldı...
-Kızım kalmaz , yetimhaneye verirler ,orada güzel bakarlar, bak babanlar nasıl iyi yetişmiş yetiştirme yurdunda!..
- Anne ne diyorsun ya ,kitap bitti adam öldü ( hıçkırıklarım devam ediyor )
- Ne sen deminden beri kitap için mi ağlıyorsun , bende gerçek sandıydım.Sil gözyaşlarını çabuk , allah allahhh , şimdi ben seni gerçek sebeple ağlatayım , boşa gitmesin bari ....
Şeklinde sonlanmıştı diyaloğumuz.Zavallı annem nasılda halime çaresiz kalmıştı ve şaşırmıştı; ben kitaba ağlarken annem ne yapacağını bilemeden yan gözlerle bana bakıyordu.Kah kızmaklı oluyordu , kah merhametli.Oda şaşırdı ne yapacağını.Sonrada babama kızdı "aldın getirdin bu kitapları başımıza , ansiklopedi alaydın da bari bir şe yarasaydı ! " diye ,kendi çapında serzenişte bulunmuştu.Üzüntüm baya sürdü , gece rüyamda kurtarıyordum Zeze 'yi , sabah ise beklenen son oldu ve ben hastalandım.Üzüntümden yataklara düştüm, pek şekerli portakal olmamıştı bana.Elimede şeker portakalı geçince , aldı götürdü beni o hazin güne !Şimdi böyle bir maziye sahip olup da ,şeker portakalı konusunda ne yapmam gerektiği beni düşündürdü elbette. Yani alıp karşıma " oğlum ben bu kitabı okudum , sana özetleyim " desem , olmaz mı ? Şaka bir yana " bebeğim bu kitap çok acıklı , okumasan daha iyi olur , ama istekliysen okumaya , üzülmeye de kendi ni hazırlamalısın " mı ? olmalı yaklaşımım yada " paşam , bu sana uygun bir kitap değil , biraz daha büyüdüğünde okumalısın " diye geçiştirmeli miyim ? Offf , derdim büyük ! Peki ya Kemalettin Tuğcu 'ya ne demeli ? Mercan kolyeyi okuduktan sonra , kabuslarım olmuştu " ya annem ölürse ,babam başkasıyla evlenir ve üvey anne gelirse " diye , bunalıma girmiştim.Sürekli dua ediyordum " anneme bişey olmasın , annem hep yanımızda olsun " diyordum , başkada bişey demiyordum.Yok yokk , buda uygun değil , yada biraz daha büyüdükten sonra , mesela lise bittikten sonra falan okumalı. Oda olmadı , çocuk kitabı bunlar, herşey yaşında güzel.Kocaman delikanlı olmuş , çocuk kitabı mı okuyacak! Yapacak bir şey yok , eğer okumak isterse ve ısrarlı olursa ,içeriğinden bahsedip okumasına izin vereceğim galiba.Sonuçta kitap , okuma hevesini kırmamalıyım.Üzülürse o yazara ait başka kitaplar okumaz.
Gece gece oturmuşum " doğmamış çocuğa don biçiyorum "desem ayıp olmaz herhalde.Tüm sıkıntım bitti , bir tek bu kalmıştı.Evin işleri beni bekler , Yağız 'ın kirlileri birikmiş durumda , oyuncaklar ortada , eşim ilgi ister , uyku gözlerimde ama yarım saate kadar gece etütüne başlayacağım " Tanzimat Dönemi Edebiyatı " ruhumu okşayacak ve ben inekleyeceğim.Dahası dışarda bir yığın sorun , işsizlik kol geziyor , gençler perişan .Belediye çaktırmadan doğalgazı ,kazıkgaz olarak değiştirmiş bizi kandırıyor , İstanbul 'da yaşam uğruna haraca bağlanmışız , elimiz kolumuz bağlı , boynumuz bükük ödüyoruz.Oyun alanları kısıtlı , uyuşturucu ilköğretimlere kadar inmiş durumda , herkes yalnızlaşmış .Dahası fabrikalarımız kapanmış , globalleşme uğruna , Çinden ithal edeceğiz diye kansarojen ne kadar madde varsa sızdırılmış hücrelerimize ve toplu halde moronlaştırılıyoruz bu durumu gören yok. Önce açılımla başlayan , şimdi eğitime ve çift bayrağa uzanan kaos , çıkartamadığımız petrollerimiz , kullanmamıza izin verilmeyen madenlerimiz ve doğal zenginliklerimiz bize bakıyor ve bizde IMF e .Borçlar uğruna dinimize , ejdadımıza uymayan kanunlar kapımızdan içeri giriyor , bize uymasa da uyduruyoruz .İnsanlar kitap yazıyor , bir gece ansızın cezaevine alınıyor ve davası hiç başlamıyor ve kitabını okuyoruz "bildiklerimizi ve düşündüklerimizi yazmış " diyoruz ama yinede birşeyler yapamıyoruz ; hergün şehit haberleri geliyor ve biz ağlıyoruz derken haberlere küsüyoruz ,sanıyoruz ki izlemezsek şehitler ölmeyecek ve bunları düşünürken Faruk Nafız Çamlıbel bana bakıyor ve ben okumak istemiyorum .Namık Kemal 'den kaçtığım gibi kaçmak istiyorum ondan , cümlelerine yabancılaşmadan , uzaklaşıyorum başından.Bu kadar şeyin arasında boşluğum baya büyükmüş gerçekten de , oturmuş paşanın yıllar sonra okuyacağı kitapları düşünüyorum.Aman ne okursa okusun , yeter ki OKUSUN SIPA...

16 yorum:

  1. Canım aslında içinde bulunduğumuz durum daha acıklı hatta roman olacak durumdayız.İleride okuyup ağlar dururuz halimize şimdi kimsenin bir şey yaptığı yok:(
    Yağız için de o dönem gelince uygun kitapları seçeceğinden hiç şüphem yok çünkü o zaman bakış açımız biraz daha farklı olacak kitap evlerinin çocuklar için ayrılan bölümlerine bazen bende göz gezdiriyorum da güzel kitaplar var.Bu arada Kemalettin Tuğcunun kitaplarından birini ben de okumuştum adını bile hatırlamıyorum şu an ama o kitaptan sonra bir daha hiç Kemalletin Tuğcuya ait bir kitap okumadım soğudum resmen.

    YanıtlaSil
  2. Aynen öyle gerçekten , bugün haberleri izledim ama küstüm haberlere ,gazetelerin 3.sayfa haberleri gibiydi resmen.İçim karardı ,endişelerim arttı.Kitaplar dersen keza hep acıklı , leman mı okusak acaba ? en güzeeli karikatürler galiba, zati ev , çocuk ,iş-güç derken yoruluyoruz gülmek lazım gülmekk :)))) öpüyorum ,iyi geceler

    YanıtlaSil
  3. bence doğru yoldasın.kitap çocuğun gelişimi için önemlidir.bir çocuk okul çağına başlamadan mutlaka kitapla tanışmalıdır.böylece annesi ona kitap okuken o dinlemeyi öğrenir.yarın okula başladığında öğretmenine dikkatini yoğunlaştırarak sınıfta gösterilen her şeyi kolayca öğrenir.
    kitapla tanışan çocuk , resimlere bakarak fikir yürütmeyi ve kitapla ilgili hayal kurmayı öğrenir.kelime dağarcığı gelişir.konuşması güzelleşir.ve ömrü boyunca kitapları sever.
    yoksa ilkokula gelen çocuk ilk defa kitapla tanışıyorsa , rutin ders anlayışı içinde elbetteki kitabı sevemez.sonra çocuğum kitap okumuyor diye şikayet eden tonla anne baba gezer etrafımızda.
    sizin çocuğunuzun yaşlarındayken kızıma ''ayşegül''kitaplarını okurdum.verdikleri mesajlar güzel yada ''cemile''kitapları.hayvanlarla ilgili kitaplar, çocuk dergilerinden ''dora, donald amaca, prenses''dergilerini çok okudum.kızım ilkokula başladığında bilim çocuğun küçükler için dergisi çıktı, bize geç kaldı ama güzel bir dergi olduğunu biliyorum.

    YanıtlaSil
  4. ben çok küçükken gır gır dergisiyle başladım okumaya, tommiks, texas delisiydim liseye kadar, liseden sonra türk romancılar aldı sırayı, şimdi okumadığım zaman eksiğim sanki, özellikle felsefe, tarih, okusun da ne okursa okusun, şimdi oğluma kendi elimle mizah dergileri alıyorum

    YanıtlaSil
  5. Benim kitap okuma alışkanlığım annemin aldığı keloğlan serileriyle başlamıştı:)Hiç unutmuyorum.Çok zevk almıştım kitaplardan.Kitapların içinde her duygu olmalı bence ama önemli olan o duyguların çocuğun anlayacağı dilde yansıtılması.Ve daha önemlisi de çocuklarımızın kitapları sevmesi.Sevgiyle kalın...

    YanıtlaSil
  6. Zeze'ye ben de çok ağlamıştım. Kitabın sonunu okuduğumda işyerindeydim üstelik. İnsanlar şaşırmıştı.
    Kızım için kitap seçerken ben de hassas davranıyorum. İçerisinde kötü adam olmayan, kahramanlık gerektirmeyen kitapları tercih ediyorum....

    YanıtlaSil
  7. Özüm ; kitap önerilerin için teşekkür ederim , "Ayşegül , Cemile " gibi serilerden haberim yoktu ,öğrendiğim iyi oldu.Bilim Teknik Çocuk da favorilerim arasında , Yağız fazlaca şanslı olacak bilim konusunda antropolog bir anneya sahip :) Başını duvarlara mı vurur yoksa kitaplardan bayram mı yapar göreceğiz vallahii :)) İnşalalh kitap dostu olur , sevgilerimle

    Toprak ;oğlunuz çok şanslı mizah dergileri alan ve okuyan bir annesi var.Güldürerek sevdirmenizde çok hoş doğrusu , bakalım ben nasıl sevdireceğim...bol kahkahalı akşamlar dilerim...

    Sevilay ; Keloğlan deyince aklıma hep "Rüştü Asyalı " geliyor , güzel seridi ,bir de " Cin Ali " serisi vardı benim zamanımda.Katılıyorum size ,her duygu lazım ama kararında olması şartıyla.Bazen abartılı dile getirilen duygular fazlasıyla etkileyebiliyor çocukları..Ne güzel yıllardı o yıllar :) sevgiyle kal Sevilay'cığım

    Annelili ; ah Zeze ah ,okuyan herkesi perişan etmiş arkadaşım.Fabl ları çok severdim hala da seviyorum ,herhalde Yağız a da bol bol fabl alırım gibi geliyor.Sevgilerimle ...

    YanıtlaSil
  8. öncelikle bloğuma hoşgeldin çok mutlu ettin merakla izleyeceğim
    11 yaşında kızım var tam bir kitap kurdu ama benimde etkim oldu okumaya başladığında ona kartondan sevimli bir kurt yaptım her okuduğu kitap için bir halka ekledim belli bir sayıya da gelince istediği bir oyuncağı aldım bu alışkanlık haline geldi şimdi alışverişmerkezinde ilk girdiği yer kitabevleri tavsiye ederim :)
    şeker portakalı çok güzel mutlaka okumalı...

    YanıtlaSil
  9. YENİ BLOG ARKADAŞIM KABUL EDERSEN MİMLENDİN...

    YanıtlaSil
  10. merhaba Gönülcüğüm , kızına uyguladığın taktik çok cazipmiş , beğendim vallahi...Küçük oyunlar ve ödüllerle sevdirmişsin okumayı.Şeker Portakalını Yağız ın tercihine bırakacağım bende hüzünlü bir anısı var :(
    Mimini zevkle kabul ederim tabiki , teşekkür ederim.

    YanıtlaSil
  11. ayy şekerportakalını görünce bir tuhaf oldum.küçük kara balığı okusun derim

    YanıtlaSil
  12. Serpilciğim küçük kara balığıda okusun , Cin Ali yide okusun , Lafontane de okusun , yeter ki okusun ben razıyım :))))

    YanıtlaSil
  13. merhaba!ben daha okula başlamadığım zamanları hayal meyal hatırlıyorum.babam bana içinde renkli resimler olan büyük boy masal kitapları alırdı.onların resimlerine bakar,hayaller kurardım.acaba burda ne yazıyor diye de çok merak ederdim:)annem canım benim o zamanlar okuma yazması yoktu-ki 50 yaşından sonra okula gitti ve okur-yazar oldu-kardeşimle bana o resimlere baka baka masallar anlatırdı.tamamen uydurma:)okumayı çok çabuk öğrendim ve o günden sonra hiç bırakmadım...henüz bir çocuğum olmadığı için kendi çocukluğumdan bahsettim size..umarım sizin çocuğunuz da okumayı çok sever..
    blogunuzu izlemeye aldım,bana da bekliyorum:
    filizinevi

    YanıtlaSil
  14. Merhaba. Bloguma hoşgeldiniz. Dualarınız için teşekkür ederim.
    Çocuk yetiştirme konusundaki hassasiyetiniz onu iyi yetiştirmek için yeterlidir zaten. Size tavsiyelerim, yapabileceği her işi kendi kendine yapması için teşvik etmeniz, aşırı korumacı olmamanız ve yeteneği doğrultusunda eğitmenizdir.
    Sevgiler.

    YanıtlaSil
  15. Küçük paşanı titizlikle büyütüyorsun gerçekten. Kutlarım...
    Yatmadan önce başucunda kitap okuyabilirsin. Soracağı sorularla ilgi alanlarını farkedebilirsin. Bir de enin istediğin yönde gelişebilir iç dünyası.Etkilidir..
    Ya da küçük şiirler....
    Sevgilerimle...

    YanıtlaSil
  16. Filiz ; Tweety ve Sylvester larınızı görmüştüm.Çok güzel olmuşlar...Annenizin okur yazar olmasına sevindim , önemli olan öğrenmek.Yağız a okuduğum masal kitaplaarı var.Çeşitli fabl lar okuyorum , hayvan taklitleri yaparak şimdilik keyifle dinliyor ama okuma alışkanlığı ne doğrultuda olacak bilemiyorum..İnşallah sizde çocuk sahibi olduğunuzda anneniz gibi masallarlar büyütürsünüz yavrunuzu , el hünerleriniz çok güzel bu arada , sevgilerimle

    Nedret ; tavsiyeleriniz için teşekkür ederim , siz evlatlarınızı çok güzel yetiştirmişsiniz tavsiyeleriniz benim için çok anlamlı.İnşallah her şey çok güzel olur.Sevgilerimle

    Zeugma ;teşekkür ederim önerilerinn için.Hayvanları çok seviyor , genelde fabllar ile eğlendiriyorum şimdilik.İlerde de inşallah aynı sevgi devam eder , sevgilerimle
    iyi tatiller :))

    YanıtlaSil